Laden...

Excelleer als organisatie in concurrerende markten

Een succesvolle bedrijfsstrategie is bewezen gelinkt aan positieve resultaten van een organisatie. De strategie bepaalt voor een groot gedeelte hoe een bedrijf intern is ontwikkeld, en hoe er naar buiten toe wordt getreden. In dit artikel bespreken we hoe een organisatie haar strategie kan aanpassen een markten met hevige concurrentie, en onder deze omstandigheden succesvol kan zijn.

Excelleer als organisatie in concurrerende markten

De strategie ligt aan de basis van iedere onderneming. Of u nu een zzp’er bent of leiding geeft aan een multinational, de strategie blijft altijd een belangrijke fundering voor beslissingen die genomen dienen te worden. Een strategie wordt vaak geformuleerd bij de start van een onderneming en kan bestaan uit bijvoorbeeld een missie en visie. Een duidelijk afbakening van wat een organisatie wil bereiken, en op welke manier. Vanuit deze fundering kunnen de overige bedrijfsonderdelen geformuleerd worden. Een organisatie gericht op exclusiviteit zal een ander personeelsbeleid willen voeren dan een organisatie die zich puur richt op prijsniveau. Het goed afstellen van de andere bedrijfsonderdelen op de strategie is een belangrijke stap in het succesvol runnen van een organisatie. 

De strategie is iets wat een organisatie in eigen hand heeft, het is immers zelf geformuleerd en zal niet zomaar veranderen. Er zijn echter zaken die een organisatie niet in eigen hand heeft, en die net als de strategie een impact kunnen hebben op de interne organisatie. Het is dan aan de organisatie om de strategie zo aan te passen dat de interne organisatie optimaal is voor iedere situatie.

Concurrentie

In dit artikel hebben we het over concurrentie als belangrijke beïnvloeder van een strategie, specifiek over de intensiteit van concurrentie als bepalende factor. We maken onderscheid in twee categorieën: confronterende markten en niet-confronterende markten.

Confronterende markten zijn het grootste gedeelte van de industrieën vandaag de dag. Dit is niet zo vreemd aangezien confronterende markten worden gekenmerkt door een aanmerkelijke mate van concurrentie. Er wordt gevochten met elkaar om marktaandeel en spelers op de markt gaan met elkaar de “confrontatie” aan. Als speler op deze markt zul je hier dus ook niet aan ontkomen. Door dit gevecht om marktaandeel worden de kansen op groei en winst gedrukt. 

Niet-confronterende markten zijn zeldzamer. Hier hoeft niet de confrontatie met andere spelers aan worden gegaan en zijn de kansen voor groei en winst dan ook een stuk groter. Dit soort markten zijn vaak nieuwe markten of markten met een hoge groei. Hierdoor zul je niet zo snel in een gevecht verzeild raken om marktaandeel en is de concurrentie lager of zelfs geheel afwezig.

Op niet-confronterende markten kan een bedrijf maximaal profiteren van het uitoefenen van de strategie. Met de fundamentele missie en visie kan onbedreigd een winstgevend resultaat behaald worden. Voor confronterende markten geldt dit niet altijd. De concurrentiegraad in confronterende markten verschilt natuurlijk van markt tot markt, maar voorbereid zijn op dreiging van concurrentie is altijd een goede voorzorgsmaatregel. 

Strategie

Om het hoofd te bieden aan confronterende markten kan gebruik worden gemaakt van een zogenaamde “confrontatie strategie”, niet te verwarren met een confrontatiematrix. Een confrontatie strategie is een speciale strategie bedoelt voor markten met een hoge concurrentiegraad.  Het kiezen voor een dergelijke strategie heeft consequenties voor de interne systemen, structuur, cultuur en personeel.

Een confrontatiestrategie heeft de volgende eigenschappen:

– Een cultuur waar samenwerken hoog in het vaandel staat

– Een platte organisatiestructuur

– Gedeelde verantwoordelijkheid onder medewerkers

– Een focus op zowel klant als budget

– Werknemers beloning op basis van groepsprestatie 

– Werknemers moeten vaardig zijn met meerdere werkzaamheden

Deze punten kunnen helpen om een organisatie meer competitief te maken in confronterende markten. Het aannemen van een dergelijke strategie vraagt echter om een substantiële investering en een totale verandering van werkwijzen. Of deze strategie voor u geschikt is hangt dan ook af van uw situatie. Hoe intens is de concurrentie, welke marktpositie neemt u in, en welke omvang heeft uw organisatie. Daarnaast is het belangrijk om uw oude strategie niet uit het oog te verliezen, dit is immers uw basis.

Bij Scripted analyseren we uw oude strategie en kunnen we bepalen of een confrontatiestrategie iets voor u is. We bekijken de strategische mogelijkheden en proberen indien noodzakelijk een confrontatie strategie in uw huidige beleid te verwerken. We verwerken deze gegevens in een strategisch marketingrapport, op maat voor u gemaakt. 

Wilt u meer weten over onze unieke manier van werken, klik dan hier.

 

Teun Koldeweij

Oprichter Scripted Consultancy

https://www.scriptedconsultancy.com/blog

Gerelateerde onderwerpen die u wellicht interesseren

De publieke sector vraagt om een andere aanpak dan het bedrijfsleven. Procedures zijn strikter, verantwoordelijkheden groter en de maatschappelijke impact is tastbaar. Daarom moeten werving-

Straatverlichting speelt een cruciale rol in het dagelijkse leven. Het verhoogt de veiligheid, verbetert de zichtbaarheid en draagt bij aan de sfeer in woonwijken en

Wat is een knevelbout? Een knevelbout is een speciaal type bevestigingsmiddel dat vaak wordt gebruikt in situaties waar een sterke, betrouwbare verbinding nodig is. In

Valbeveiliging is een fundamenteel aspect van veilig werken op hoogte en speelt een cruciale rol in het voorkomen van ongevallen en letsel. Bij activiteiten waarbij

De juiste temperatuur is cruciaal voor een comfortabele en productieve werkomgeving. Warmte Koude Opslag installaties bieden een innovatieve oplossing voor het efficiënt beheren van de

Utrecht, met zijn schilderachtige grachten en historische straatjes, biedt een unieke setting voor een exclusieve culinaire ervaring: private dining. In het hart van deze bruisende

Zoek je naar een manier om jouw bedrijf op een subtiele manier onder de aandacht te brengen? Dat kan met een bedrukte bureaukalender. Het is

Als werkende vrouw is het van groot belang om goed voorbereid te zijn op een drukke werkdag. Of je nu naar kantoor gaat of vanuit

In onze steeds meer geglobaliseerde wereld spelen taalkundige barrières een cruciale rol in het zakelijke landschap. Als ondernemer kun je niet verwachten dat elke klant,

Als inspecteur van zonnepanelen is het belangrijk om regelmatig de panelen te inspecteren en onderhouden om problemen te voorkomen en de levensduur te verlengen. Eén

CNC (Computer Numerical Control) is een techniek die steeds meer wordt gebruikt in de productie-industrie om producten met precisie en snelheid te bewerken. Er zijn

Bent u op zoek naar de beste EPS parels die u tegen de scherpste prijzen kunt kopen? Dan gaat u natuurlijk naar de webshop van

Op het moment dat jij een advocaat nodig hebt, betekent dit dat jij behoefte hebt aan rechtsbijstand om uit een (meestal vervelende) situatie te komen.

https://www.molenschot-industriebouw.nl/: “ (…) Een bedrijfspand laten bouwen begint met het materiaal. Heeft u al nagedacht of u bijvoorbeeld betonnen of stalen bedrijfsgebouwen wenst? Ook systeembouw

Bent u de trotse eigenaar van uw eigen bedrijf? Dan hoort een bedrijfspand ongetwijfeld bij de zaken waarmee u dagelijks bezig bent. Een geschikt pand

Een bedrijfshal bouwen is een klus die u met een gerust hart over kunt laten aan staalconstructiebedrijf Molenschot. Molenschot maakt vooraf een gedetailleerd ontwerp, gebaseerd op