Tips voor een georganiseerd kantoor

Ligt jouw bureau ook altijd vol met stapels printpapier, memo’s, aantekeningen, pennen en andere rotzooi? Sta jij bekend als de sloddervos van het kantoor? Ben je ook zo jaloers op jouw collega met het perfect georganiseerde kantoor? Zie je door de bomen het bos niet meer? Gebruik dan de volgende tips!

Zorg voor de juiste meubels en accessoires

Met behulp van de juiste hulpmiddelen kun je snel en efficiënt een heleboel dingen opbergen. Denk bijvoorbeeld aan een archiefkast, een boekenkast of een ordnerkast. Maar zelfs een simpel ladeblok is ontzettend handig. Zo kun je spullen, mappen en stapels printpapier direct uit het zicht opbergen.

Maak gebruik van simpele kantooraccessoires om een geordend bureau te houden. Maak gebruik van archiefdozen, elastomappen, snelhechters en hangmappen. Deze accessoires geven een opgeruimd en geordende look.

Gebruik etiketten

Om snel iets terug te kunnen vinden is het gebruik van etiketten enorm handig. Maak kleine stickertjes om een map een categorie mee te geven. Hierdoor blijven alle mappen overzichtelijk en raak je niks meer kwijt. Ben je gezegend met een “doktershandschrift”, dan is een labelmaker of het printen van etiketten de beste oplossing.

Gebruik een logische indeling

Er zijn verschillende manieren om je documenten in te delen. Dit kan op alfabetische volgorde, op prioriteit, kleur of chronologisch. Bepaal zelf welke indeling goed werkt maar wees daarin consistent. Gebruik deze indeling overal, dus ook bij digitale documenten. Daardoor is het niet alleen voor jezelf logisch terug te vinden maar ook voor je collega’s.

De Bron van alle ellende

Het bureau is de plek waar de chaos heerst. Hoewel het vrij gemakkelijk is om postvakjes te gebruiken voor inkomende en uitgaande post kan dit ook gebruikt worden voor kladjes, post-its en om ander printpapier in te bewaren. Door deze vakjes te labelen is het voor iedereen duidelijk waar wat thuishoort.

Losliggende spullen als pennen, paperclips etc. etc. kun je natuurlijk heel simpel verzamelen in een pennenbakje en een magneet aan de tafel monteren voor paperclips en andere metalen objecten.

Een papierbak op kantoor zetten werkt ook altijd heel goed. Zet de prullenbak dan wel binnen (gooi) bereik en gooi het papier dan ook direct weg wanneer het niet meer gebruikt wordt.

Zorg sowieso dat je aan het einde van elke klus of dag alles weer opruimt op de plek waar het hoort zodat je de volgende ochtend binnenkomt in een opgeruimd kantoor.

Digitale tools en mogelijkheden

Niet alles is meer op papier. Echter is het soms gemakkelijker om iets op papier te doen. Zoals een snelle schets of een korte memo.

Er zijn tegenwoordig genoeg projectmanagement-, sales- en acquisitie- en communicatietools. Zoek eens online welke van deze tools voor jouw werkzaamheden interessant zijn om te gebruiken en verminder zo het verbruik van printpapier.

Valeda wenst je succes met het organiseren van je kantoor

Herkent u de situaties? Gebruik onze tips en ga gauw zelf aan de slag met het organiseren van je kantoor. Voor alle kantoorartikelen en opbergmogelijkheden kun je bij ons terecht op Valeda.nl

Maar dat niet alleen uw printpapier, gekleurd papier, milieuvriendelijk papier, speciaal papier, enveloppen en etiketten koopt u ook het voordeligst bij Valeda.nl!

Meer weten over dit artikel : Bezoek dan de website