ZIJook.nl
Image default
Zakelijk

Vormen van productinnovatie: Incrementele innovatie, radicale innovatie en disruptieve innovatie

Productinnovatie is haast onmisbaar in diverse sectoren. Er zijn echter talloze vormen van productinnovatie en het is verstandig om goed op de hoogte te zijn van de meest belangrijke vormen, namelijk incrementele innovatie, radicale innovatie en disruptieve innovatie. Lees de onderstaande tekst goed door om meer te weten over deze soorten productinnovatie.

 

Bedrijven en productinnovatie

Productinnovatie is heel belangrijk als het gaat om de groei van een bedrijf. Bedrijven zijn namelijk constant op zoek naar nieuwe manieren om hun producten aan te passen en te verbeteren zodat deze nauw aansluit met de wensen en behoeften van de consument. Een van de technieken die hierbij vaak wordt toegepast, is het spuitgieten. Drie welbekende vormen van productinnovatie zijn incrementele innovatie, radicale innovatie en disruptieve innovatie.

 

Incrementele innovatie

Bij incrementele innovatie draait het om stapsgewijze verbeteringen aan bestaande producten of bedrijfsprocessen. Hierbij gaat het om kleine aanpassingen en optimalisaties om een product te verbeteren of efficiënter te maken. Bedrijven zijn dankzij deze vorm van innovatie in staat om langzaam mee te veranderen met de behoeften van de markt en de klant.Bottom of Form

 

Radicale innovatie

Radicale innovatie richt zich op het creëren van volledig nieuwe producten of processen en gaat een stapje verder dan incrementele innovatie. Meestal gaat het om producten of processen die de grenzen van wat mogelijk is verleggen. Bij radicale innovatie is het belangrijk om vooral veel onderzoek te doen, wat een flinke investering is in tijd, energie en geld. Een bekend voorbeeld van radicale innovatie is de introductie van smartphones, waarbij men jaren terug alleen van had kunnen dromen.

 

Disruptieve innovatie

Het doel van disruptieve innovatie is om reguliere bedrijfsmodellen uit te dagen en om de al bestaande markten te verstoren. Door het verstoren van bestaande markten kan men namelijk nieuwe mogelijkheden creëren die veel beter zijn, nauwer aansluiten bij de behoeften van klanten en verder gaan dan incrementele innovatie en radicale innovatie. Disruptieve innovatie is vaak te zien bij nichemarkten en verspreiden zich met de tijd mee geleidelijk over andere marktsegmenten.

 

De keuze tussen incrementele, radicale en disruptieve innovatie hangt af diverse zaken, waaronder de strategische doelen van een bedrijf, de marktomstandigheden en de beschikbare middelen. Er bestaat helaas geen one-size-fits-all benadering als het om innovatie gaat, wat het combineren van benaderingen verstandig maakt. Zo kun je je producten en diensten optimaliseren om de concurrentie een stapje vooruit te blijven.