ZIJook.nl
Image default
Winkelen

Vergelijk en verbeter vestigingen

Het is een bekend verhaal dat winkels en winkelketens het moeilijk hebben. Technologische ontwikkelingen hebben er toe geleid dat mensen vanuit hun luie stoel snel en gemakkelijk via de tablet of laptop producten kunnen bestellen.

Gelukkig hebben fysieke winkels een groot voordeel en dat is de tastbaarheid en beleving van producten. Echter hebben ze ook een nadeel en dat is de meetbaarheid. Web shops kunnen gebruik maken van producten als Google Analytics waarmee makkelijk bezoekgedrag inzichtelijk kan worden gemaakt. Men kan makkelijk zien vanaf welke site verkeer komt, hoe bezoekers door de website heen gaan en wanneer ze deze verlaten.

De schrijver van dit artikel is een fanatiek aanhanger van omdenken. Oftewel van iets negatiefs iets positiefs maken en dat is ook bij de bedreiging van technologische ontwikkeling mogelijk. Door de opkomst van smartphones heeft tegenwoordig bijna elke Nederlander een smartphone op zak die weer veel kansen bied voor fysieke winkels, winkelcentra en winkelketens. Ook zijn er een aantal bedrijven die al aardig wat expertise op het gebied van retail analytics hebben ontwikkeld.

Maakt aan de hand van WiFi signalen die een smartphone uitzend bezoekgedrag inzichtelijk. Smartphones zenden allemaal een uniek signaal uit, wat ook wel een MAC-adres wordt genoemd. Aan de hand van dit signaal wordt het mogelijk om een aantal gegevens zoals bezoekersaantal en voorbijgangers te meten. Bezoekduur wordt duidelijk en men kan gemakkelijk zien hoe men door een winkel loopt, waardoor dus de ideale winkelroute kan worden bepaalt.

Door gebruik te maken van retail analytics krijgt u inzicht in de volgende factoren:

  • Real time gedrag van klant
  • Hotspot in de winkel
  • Vergelijking van verschillende vestigingen/winkels
  • Bij welke andere winkels/concurrenten is de klant nog meer is geweest.
  • De favoriete looproute van bezoekers.
  • Conversie ratios.
  • Bezoekersduur.
  • Klanten die de winkel verlaten zonder producten aan te schaffen.

Kortom retail analytics is de heilige graal voor retail bedrijven en bied veel hoop voor de toekomst om het maximale uit uw bedrijf te halen.

Meer weten over dit artikel : Bezoek dan de website