Fysio

Soms heb je wel eens zo’n dag dat alles tegelijk gebeuren moet. Je ‘moet’ nog zoveel van jezelf. Die zware kast verschuiven bijvoorbeeld omdat je die hele wand in een fris nieuw kleurtje wilt zetten. En dan moet je ook nog naar de winkel voor een snelle boodschap, want de muizen vallen dood neer in je voorraadkast. Maar de badkamer moet ook nog grondig gepoetst, want je krijgt dit weekend logéetjes. Allemaal, gewone, alledaagse dingen. Moet kunnen, toch? Toch is dat niet zo ‘gewoon’ als je wellicht zou denken. Er zijn maar liefst meer dan drie miljoen mensen die jaarlijks een bezoek brengen aan de fysio. En het zijn niet alleen ouderen. Nee, het zijn mensen in elke willekeurige leeftijdscategorie. Lees er alles over in onze blog op Gezondheidstaatvoorop.nl.

Welke mensen bezoek de fysio?

Ook een of meerdere collega’s van je. Jouw oom of nichtje. Een klasgenoot. Misschien zijn ze wel van de fiets gevallen. Of werkte die oude stoel waar je schoonvader op zat niet mee toen hij hem achteruit wilde schuiven, waardoor hij zomaar met stoel en al achterover viel op de grond. Misschien was je neef wel te gepassioneerd bezig in het spel en speelde hij net wat te fanatiek mee waardoor hij die verkeerde beweging maakte. Zijn knie wilde naar links en hijzelf naar rechts. Een ongeluk zit altijd in een klein hoekje en domme pech ligt altijd op de loer.

Tijdig naar de fysio

Kortom, de reden dat je terecht komt bij de fysio kan zoals je ziet heel uiteenlopend zijn.

Bewegen is leven. Een vanzelfsprekendheid. Iets waar je niet (goed) bij nadenkt totdat alledaagse bewegingen je uitputten vanwege (te veel) pijn. Dan is er sprake van een belemmering in je leven. Waardoor je niet meer kunt werken, of sporten. Naast de fysieke pijn, ervaar je dan ook nog eens de pijn van het kleiner worden van je sociale leven. Loop dus niet te lang door met pijn. Welke pijn dan ook. Het kan zomaar ontaarden in een chronische pijn. Een tijdig bezoek aan de fysio kan je heel wat kopzorgen besparen.

Zo zal de fysio je bijvoorbeeld bij een overbelaste pols of nek en / of schouders aanraden om stressfactoren zo veel mogelijk aan te pakken en te verbannen uit je leven. Werk nooit te lang door op je werk ‘omdat het nu af moet’. Pak geregeld je pauze en let goed op je houding en de bewegingen die je maakt. Maak ze bewuster. Zorg ervoor dat af en toe pijn in je nek niet verandert in een chronische klacht.

Maar is het daarvoor nu te laat, dan kun je altijd terecht bij de fysio die je bewegingen weer soepel zal laten verlopen.

Meer weten over dit artikel : Bezoek dan de website