Co2-heffing in DuitslandJarenlang was Duitsland bekend als land waar goedkoop getankt kan worden. Daar lijkt over een paar jaar verandering in te komen: De brandstofprijzen in Duitsland gaan stijgen. Dit heeft de Duitse regering besloten vanwege de klimaatdoelen voor 2030. Het is de bedoeling dat Duitsland in de toekomst de co2 uitstoot gaat verminderen. Dit wil Duitsland doen met een co2-heffing op diesel, benzine, aardgas en stookolie. Als voorloper van de industrie in Europa besluit Duitsland om vanaf 2021 het goede voorbeeld te geven. De gevolgen voor het tanken in Duitsland hebben wij voor je samengevat.
Tanken in Duitsland wordt duurderHelaas zullen deze klimaatmaatregelen gevolgen hebben voor automobilisten in Duitsland. Vanaf 2021 begint de 1e fase van de co2-belasting, met een stijging van 3 cent per liter op diesel en benzine. Vanaf 2026 zal in de 2e fase brandstof in Duitsland ongeveer 9 tot 15 cent per liter extra kosten. In totaal kan een volle tankbeurt meerder euro’s duurder worden. Deze extra belasting kosten worden verrekend met de handel in emissierechten, zoals afgesproken met de aardoliemaatschappijen.
Dat betekent voor de Nederlandse automobilist dat tanken in Duitsland lang niet meer zo gunstig zal worden. Probeer de komende jaren dus optimaal te genieten van de goedkope brandstof in Duitsland, hier gaat binnenkort verandering in komen. Wel is het zo dat in Nederland de brandstofprijzen ook geleidelijk zullen stijgen. Het is mogelijk dat brandstof in Duitsland nog steeds goedkoper zal zijn in de toekomst. Wie vervuilt, betaalt
De gedachte achter de stijgende benzineprijzen is dat de vervuiler dient te betalen voor zijn uitstoot. Met name de automobilist zal de komende jaren aan de portemonnee merken dat de benzineprijzen zullen stijgen. Daarnaast moeten vliegtuigmaatschappijen meer belasting betalen voor het starten op Duitse luchthavens. Dit resulteert in duurdere vliegtuigtickets voor de klant. De btw op treintickets voor lange ritten daalt wel, van 19% naar 7%. Dit besluit is het resultaat van lang overleg tussen de partijen van vicepremier Olaf Stolz (SPD) en bondskanselier Angela Merkel (CDU). De massale klimaatprotesten in september hebben meegeholpen om tot dit besluit te komen.
Een deel van de opbrengst wordt gebruikt ter tegemoetkoming voor gezinnen met een laag gemiddeld inkomen. Deze doelgroep zal namelijk geraakt worden door de nieuwe milieumaatregelen.
De opbrengst van deze CO2 maatregelen zal aardig wat opleveren. Dit geld zal verder besteed worden aan producenten die “schoon produceren”. Deze zullen verscheidene subsidies ontvangen van de overheid, zoals een belastingvoordeel op elektrische wagens. Daarnaast komen er 1 miljoen nieuwe laadpunten bij voor elektrische auto’s in Duitsland.
In totaal is er voor ongeveer 54 miljard euro geïnvesteerd in de klimaatplannen, zodat het project in 2030 volledig gerealiseerd kan worden. Deze maatregelen zullen “budgetneutraal” gefundeerd worden, zodat overheidsuitgaven niet toenemen in Duitsland.
Co2-heffing ook in NederlandAfgelopen juni zijn er in het klimaatakkoord van Rutte 3 ook plannen gepresenteerd voor een co2-maatregel. Deze innovatie heeft echter geen invloed op de prijzen van brandstoffen in Nederland. De Nederlandse co2-maatregel is bedoeld om de uitstoot van bedrijven te verminderen.
Overzicht brandstofprijzen DuitslandZorg dat je niet voor onduidelijkheden komt te staan tijdens je reis naar Duitsland. Plan je reis met de auto van tevoren, zodat je weet waar je gunstig kunt tanken in Duitsland. Op https://barneveldsekrant.nl vind je alle bruikbare informatie voor jouw autoreis door Duitsland. |
https://www.businessinsider.nl/ |