Infographic laten maken

Een infographic wordt steeds vaker gebruikt in de communicatie van bedrijven, stichtingen en overheden. Door middel van een infographic wordt informatie op een efficiënte manier overgebracht op het publiek. Er zitten nog meer pluspunten aan een infographic.

Wat is een infographic?

Een infographic is een zeer bruikbaar en handig marketingmiddel. Met één illustratie kun je veel vertellen en ook veel info beeldend maken. Daarnaast heeft het lezende publiek de kans om de infographic te delen op Social Media. Vandaar wordt het publiek nog groter. Kijk maar eens op Pinterest of Instagram, op deze kanalen zie je zeer veel infographics voorbij komen.

Een infographic is een informatieve illustratie waarin tekst en beeld gemixt worden. Informatie wordt vandaar op een visuele wijze weergegeven. Een infographic wordt meestal opgesteld door een grafisch vormgever. Er zijn ook diverse kosteloze programma’s om een beperkte infographic zelf te maken.

De voordelen van een infographic

Info blijft hangen

Een van de grootste pluspunten is dat een infographic duidelijker overkomt op het publiek en beter blijft hangen. Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat we voor 80% onthouden wat we gezien hebben. Daar tegenover staat dat we maar 20% onthouden van de dingen die we gelezen hebben.

En nu de vraag: Waarom zou ik een dure infographic laten maken? Ten eerste, infographics kunnen al tegen een zeer scherp tarief opgemaakt worden. Daarnaast zitten er vele voordelen aan het opmaken van een infographic.

Compact en volledig

 

Een infographic is zeer compact maar er kan wel veel informatie toegevoegd worden. De zender wordt in principe gedwongen om de informatie helder en kort te formuleren. Vandaar is het misschien om veel tekst en cijfers te verwerken in een infographic. Door bijvoorbeeld grafieken te gebruiken wordt informatie op een overzichtelijke en compacte manier weergegeven.

Attentiewaarde

De spanningsboog van je publiek is vandaag de dag vastgesteld op 8 seconden. dat is een vrij korte spanningsboog, vooral wanneer je wat informatie wilt uiteenzetten. Het publiek voelt zich  sneller aangetrokken tot de infographic dan tot gemiddelde tekst. De attentiewaarde van een infographic is vele malen hoger dan van een normale tekst. Het publiek is veel sneller geneigd de tekst te lezen in de infographic, zeker 87% van de mensen doet dit. Terwijl men bij een gewone tekst in 41% maar de complete tekst leest.

(Bron: “Eyetracking the News” (2007)

Begrijpelijk

De infographic blijft niet alleen geschikt in ons geheugen hangen, de illustratie wordt ook zeer snel begrepen. Een infographic wordt door het visuele aspect veel sneller begrepen dan een alinea aan tekst. Ook wordt de informatie door diverse niveaus en leeftijden in één keer begrepen, vanwege de duidelijk, het geordende karakter en de herkenbare beelden.

Creativiteit

Ook kun je veel creativiteit kwijt in een infographic. Geen langgerekte, saaie teksten maar een veelkleurig, visueel geheel. Flitsende beeldende kenmerken die direct opvallen en duidelijk zijn.

Een infographic kun je vormen naar de huisstijl van je organisatie. Zo is het mogelijk om je bedrijfskleuren door te voeren in de infographic en om wellicht het logo toe te voegen. Wanneer de infographic op Social Media veel gedeeld wordt, ziet men direct bij welk bedrijf de infographic vandaag komt. En dat zorgt weer voor extra naamsbekendheid.

Goedkoopste infographics 

Meer weten over dit artikel : Bezoek dan de website